In ROEM kan er naast toepassing ook gepeild worden naar andere evaluatievragen zoals
- Wat de leernoden zijn binnen de organisatie.
- Of leren een oplossing is voor de geformuleerde noden.
- Wat de doelstellingen van een leeractie zijn.
- Of de lerenden tevreden waren over de leeractie.
- Welke VAK (vaardigheden-attitude-kennis) aanwezig is bij de lerende.
- Welke effecten een leeractiviteit heeft op organisatieniveau of persoonlijk niveau.
Metingen genereren
ROEM maakt vragenlijsten aan die op een bepaald moment aan een bepaalde (groep) evaluator(en) worden bezorgd. Je hebt in ROEM de keuze uit 3 momenten en 4 evaluatoren: de lerende, de direct leidinggevende, de collega of de trainer. Elke evaluator heeft specifieke mogelijkheden in ROEM.
In de voorbeelden zijn een zevental combinaties van momenten en evaluatoren uitgewerkt.
Verbeterproces opstarten
ROEM wil ook handvatten bieden om die toepassing te verbeteren. In onderstaande figuur merk je radertjes op die je kan finetunen om de toepassing van het geleerde naar een hoger niveau te brengen. Meer info over de verschillende rubrieken vind je hier.
Ervaringen delen
ROEM stelt gebruikers in staat om good practices en resultaten te delen. Dit geeft aan ROEM ook een belangrijke sociale dimensie, zoals geconcretiseerd in de Community of Users.
Updates uitvoeren
ROEM is een webbased technologie volgens het SaaS-model: updates worden door ROEM zelf online geplaatst. Gebruikers moeten dus geen software installeren of updaten.