Effectieve leeractiviteiten en de evaluatie ervan zijn niet alleen de zaak van de trainers en L&D-managers, maar vereisen een betrokkenheid van diverse partijen in een gedeelde verantwoordelijkheid. In de verschillende fasen van het evaluatieproces hebben deze partijen een rol te spelen: het bepalen van de doelstellingen van de training, de analyse van de noden, het verzamelen van de gegevens, het kunnen consulteren van de gegevens, enz. ROEM vult onderstaande figuur van Leslie Rae aan met met een extra rol vervuld door de ondernemingsraad in geval een organisatie die heeft.
De lerende
De lerenden/de deelnemers aan de leeractiviteit kunnen in ROEM
Vragenlijsten invullen, met als doel:
de leerdoelen van de leeractiviteit af te stemmen op de verwachtingen van de lerenden
na te gaan of de lerenden gemotiveerd zijn om deel te nemen aan de leeractiviteit en nadien de intentie hebben om het geleerde toe te passen
informatie te krijgen over de kwaliteit van de leeractiviteit
na te gaan of ze over de nodige kennis/vaardigheden/attitiudes en het nodige vertrouwen beschikken om het geleerde toe te passen op de werkvloer
na te gaan of ze het geleerde toepassen op de werkvloer
in te schatten of de omgeving van de lerende een bevorderende dan wel een remmende factor is in de toekomstige toepassing van nieuwe kennis/vaardigheden/attitudes op de werkvloer
Een Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP) beheren, met andere woorden
Persoonlijke ontwikkelingsdoelen in te geven
Resultaten te consulteren die aangeven in hoeverre de leeractiviteiten waaraan de lerende heeft deelgenomen, bijdragen tot het bereiken van de persoonlijke ontwikkelingsdoelen
De leerbegeleider of trainer
De leerbegeleiders/trainers kunnen in ROEM
Optreden als ‘administrator’, wat betekent dat ze vragenlijsten samenstellen en bezorgen én resultaten beheren en bezorgen (zie L&D manager/personeelsverantwoordelijke)
Vragenlijsten invullen
Als tweede of derde evaluator, bijvoorbeeld voor een tweede of derde opinie over de mate waarin de lerende bepaalde kennis, vaardigheden, attitudes (competenties) beheerst
Om zijn of haar mening te geven over de kwaliteit van de faciliteiten, de samenstelling van de deelnemersgroep vlak na de leeractiviteit
Gebruik maken van de resultaten die ze als administrator zelf uit ROEM halen, of die aan hen worden bezorgd door een opdrachtgever die met ROEM werkt, zodat ze hun leeractiviteit kunnen optimaliseren
De direct leidinggevende of N+1
De direct verantwoordelijken kunnen in ROEM
Vragenlijsten invullen:
Als tweede of derde evaluator, bijvoorbeeld voor een tweede of derde opinie over de mate waarin de lerende bepaalde kennis, vaardigheden, attitudes (competenties) beheerst of het geleerde toepast
Om de leerdoelen van de leeractiviteit af te stemmen op de noden in de afdeling/organisatie
Om in te schatten of de omgeving van de lerende een bevorderende dan wel een remmende factor is in de toekomstige toepassing van nieuwe kennis/vaardigheden/attitudes op de werkvloer
Gebruik maken van de resultaten, zodat ze actief betrokken zijn bij leertrajecten en mee de toepassing om de werkvloer kunnen monitoren
De L&D-manager of personeelsverantwoordelijke
De L&D manager/personeelsverantwoordelijke zal in ROEM meestal de functie van ‘administrator’ op zich nemen. Dit betekent dat hij of zij in ROEM
Vragenlijsten samenstelt en bezorgt
Resultaten beheert en bezorgt aan de belanghebbenden binnen de organisatie (senior management, direct verantwoordelijken of ondernemingsraad) of erbuiten (bv. de opleider)
Het senior management
Het senior management kan op basis van de resultaten die hen worden bezorgd veranderingen ‘sturen’. Gezien hun drukke agenda worden deze resultaten in ROEM hapklaar voorgeschoteld via dashboards.
De Ondernemingsraad
De Ondernemingsraad kan via hun leesfunctie in ROEM nagaan welk effect de beroepsopleiding en –omscholing heeft. Via ROEM kunnen ze ook de uitvoering van o.a. opleidingsprogramma’s en het opleidingsplan nagaan.