Bij de opstart van het project ROEM verzamelden de projectpartners Bedrijfsopleidingen.be, FrieslandCampina, InFidem, Syntra West, Universiteit Antwerpen, UZ Gent en Vorm heel wat info over het meten van leereffecten en transferpraktijken. Toch bleken we nog heel wat ideeën te missen. We lieten ons graag inspireren door:
We zochten relevante studiedagen en events, o.a. ASTD en hadden persoonlijke gesprekken met specialisten in effectmeting, zoals Jack Philips, Jim en Wendy Kirkpatrick, Klaas Toes, Luk Indesteege en Stephan Obdeijn.
Diepte-interviews
Bijna 50 mensen lieten zich door ons interviewen. Hun wensen en bedenkingen vormden de basis van onze Community of Practice en zo van het Evidence Based karakter van ROEM:
We spraken met de L&D-verantwoordelijken van KPMG, Sappi, Defensie, Bank van Breda, FOD Economie, BNP Paribas, Smals, Eandis...
We spraken met volgende trainingsorganisaties: Priority Management Brussels, HRBooster, Assess Group, Elan Languages, Amelior, Cameleon Business Training, OFO...
We spraken met deze intermediairen: VOV Lerend Netwerk, Groupe Epsilon, VDAB, Cevora, IPV, OCH-CFB, Cobot, VOKA ...
Community of Practice
25 organisaties en individuen kwamen tot 7 keer bijeen om te bouwen aan ROEM. We deden hiervoor een beroep op de knowhow van de leden van Stimulearning. Een eerste stap was een Community of Interest (CoI), die we vanaf november 2013 in een Community of Practice (CoP) omvormden. Volgende organisaties namen deel: HUB, UA, FrieslandCampina, BASF, Randstad, Cameleon Business Training, P. Lievens, COBOT, Cevora, IPV, Amelior, Syntra West, D-na, Eandis, Bedrijfsopleidingen.be, InFidem, Smals, OFO, Defensie, IDEWE, FOD Economie, UZ Gent, Vorm ...
Literatuuronderzoek
De door ons bestudeerde boeken, artikels en presentaties brachten we samen in de Mediatheek en vormen het Research Based karakter van ROEM. Een heel aantal boeken kochten we aan. Je kan ze als gebruiker van ROEM bij ons ontlenen.
Onderzoek 2014 in België
Recente resultaten over Leren en Ontwikkeling in Belgische Organisaties leerden ons dat het hoog tijd was dat er een ROE-model op maat van de Belgische gebruiker ontwikkeld werd: gemakkelijk in gebruik, flexibel en gericht op het meten van toepassing van het geleerde.